Beleidsmedewerker Openbare Orde & Veiligheid (36 uur)
Gemeente Oldenzaal
Als Beleidsmedewerker Openbare Orde & Veiligheid werk je precies op het snijvlak waar zorg en veiligheid elkaar raken. Je brengt structuur in complexe situaties, houdt overzicht en weet risico’s te duiden en te vertalen naar actie.
Hieronder vind je een video waarin we een aantal collega’s aan het woord hebben gelaten. Enthousiast? Lees dan snel verder!
Taakverdeling
- Signaleren en vertalen van ontwikkelingen naar beleid
- Netwerkopbouw en -onderhoud
- Monitoren van jeugdgerelateerde veiligheidsproblemen
- Aandachtsfunctionaris mensenhandel
- Risico's duiden in complexe casuïstiek
- Samenwerken in de zorg-veiligheidsketen
Ben jij onze nieuwe Beleidsmedewerker Openbare Orde & Veiligheid?
Oldenzaal (circa 32.000 inwoners) is de Glimlach van Twente. Een compacte, bourgondische stad waar we nuchter samenwerken, verantwoordelijkheid nemen én ruimte krijgen om te groeien. Alles wat we doen, doen we samen. Veiligheid staat in Oldenzaal hoog op de agenda. We versterken de samenwerking tussen zorg, jeugd, veiligheid en partners in de stad. Daarom zoeken we een Beleidsmedewerker Openbare Orde & Veiligheid die verbinding brengt, overzicht houdt en zorgt dat signalen uit de praktijk worden vertaald naar beleid dat werkt. Herken jij je in deze rol? Dan leren wij jou graag kennen.
Je werkt binnen team Veiligheid samen met collega’s die zich richten op o.a. openbare orde, ondermijning, crisisbeheersing, Bibob, digitale veiligheid en weerbaarheid. Met de beleidsadviseur Sociaal Domein en drie procesregisseurs vorm je de “gouden driehoek” binnen zorg-veiligheidscasuïstiek. Nieuwsgierig? Verderop deze pagina vind je inhoudelijk meer over de verantwoordelijkheden.
Reageren?
Ben je al overtuigd? Mooi! Reageer dan via de sollicitatiebutton, je wordt dan doorgezet naar een online formulier. Je kunt reageren tot 4 januari 2026. Voor meer informatie kun je contact opnemen met Daniëlle Boevink, teamleider Veiligheid. Dit kan via 0541-588111 of d.boevink@oldenzaal.nl
De gesprekken vinden plaats in de tweede week van januari 2026.
Voor deze functie is een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vereist. Een assessment kan onderdeel uitmaken van de procedure.
Past Oldenzaal bij jou?
Dit ga je onder andere doen:
- Vertalen van signalen en trends op het gebied van zorg & veiligheid en jeugd & veiligheid naar beleid, adviezen en uitvoeringsgerichte voorstellen.
- Onderhouden en versterken van een stevig netwerk met zorg- en veiligheidspartners.
- Duiden van veiligheidsrisico’s in complexe casuïstiek. Je werkt nauw samen met casusregisseurs en procesregisseurs.
- Monitoren van ontwikkelingen rondom jeugdoverlast, jeugdgroepen en risicovol gedrag, in samenwerking met onderwijs, jongerenwerk, wijkteams en politie.
- Optreden als aandachtfunctionaris mensenhandel voor de gemeente Oldenzaal.
Wat krijg je?
-
Salaris afhankelijk van opleiding en ervaring: € 3.777,- tot € 5.554,- bruto per maand (schaal 10, 36 uur per week).
-
Minimaal 144 uur verlof o.b.v. voltijd dienstverband conform CAO Gemeenten. Je kunt bij ons ook dagen “bijkopen”.
-
Daarbovenop een individueel keuzebudget (IKB) van 17,05%, waardoor jouw totale maandinkomen kan oplopen tot ruim € 6.501,- bruto per maand.
-
Een functie waarin je zichtbaar impact hebt op inwoners én op het veiligheidsbeleid van Oldenzaal. Verder ook een warm, betrokken en professioneel team waarin samenwerking centraal staat.
-
Vanuit de organisatie zijn er jaarlijks gezellige borrels en natuurlijk een team- of domeinuitje. Daarnaast zorgt onze personeelsvereniging voor leuke activiteiten. Denk bijvoorbeeld aan een weekendje weg, dagjes uit, diverse workshops en sportactiviteiten.
-
Ruimte voor persoonlijke ontwikkeling via trainingen in de ‘Oldenzaal Academie’ en de ‘Twentse School’. Tevens heb je flexibele werktijden en mogelijkheden tot hybride werken.
-
Bij ons heb je toekomstperspectief: je krijgt een tijdelijk contract van een jaar, met de intentie om dit om te zetten naar een contract voor onbepaalde tijd.
Wat vragen wij?
-
Hbo-werk- en denkniveau (bijv. Integrale Veiligheidskunde, Bestuurskunde of vergelijkbaar).
-
Minimaal 3 jaar ervaring in beleidsontwikkeling of advisering binnen het veiligheidsdomein (of een gerelateerd veld).
-
Kennis van samenwerking tussen zorg en veiligheid en inzicht in juridische kaders.
-
Analytisch vermogen én gevoel voor bestuurlijke verhoudingen.
-
Je hebt een flexibele werkhouding en bent creatief in het zoeken naar oplossingen vanuit de basishouding “Ja, het kan wél”.
-
Sterke communicatieve vaardigheden. Je kunt schakelen tussen partners, collega’s en bestuur.
-
Sensitiviteit voor maatschappelijke ontwikkelingen en de impact daarvan op veiligheid.
Zo kan een werkdag eruit zien
08:30 - 9:30
Maandagochtend start je rustig op met een kop koffie terwijl je de nieuwste signalen uit het sociaal domein, wijkteams en politie doorkijkt. Je analyseert trends rondom zorg & veiligheid én jeugd & veiligheid. Vervolgens werk je deze inzichten uit tot een eerste opzet voor nieuw beleid.
09:30- 12:30
Je schuift aan bij een overleg met de beleidsadviseur Sociaal Domein en de drie procesregisseurs. Samen bespreken jullie complexe casuïstiek en bepalen jullie welke acties nodig zijn om risico’s te verminderen of escalatie te voorkomen.
12:30 - 13:00
Het is tijd voor lunch. We hebben een bedrijfsrestaurant / koffiecorner op het stadhuis waar iedere dag vers gegeten kan worden. Vandaag heb je zelf wat meegenomen van huis.
13:00 - 16:45
In de middag sluit je aan bij een overleg waarin enkele zorg-veiligheidscasussen worden besproken. Jij duidt de veiligheidsrisico’s, stelt vragen en geeft advies over vervolgstappen. Je bewaakt de integraliteit van het proces. De dag sluit je af door aantekeningen uit te werken en aanvullende informatie te verzamelen voor de betrokken casusregisseurs.
09:30 - 10:30
Woensdagochtend staat in het teken van samenwerking. Je hebt achtereenvolgens gesprekken met het jongerenwerk en het wijkteam. Je bespreekt signalen over jeugdgroepen, jeugdoverlast en risicovol gedrag, en je kijkt mee naar mogelijke interventies.
10:30 - 12:30
Aansluitend heb je een driehoeksoverleg met de politie over recente meldingen in de stad. Samen bespreken jullie hotspots, trends en welke preventieve maatregelen passend zijn.
12:30 - 15:00
Je luncht achter je bureau en werk je aan je rol als aandachtfunctionaris mensenhandel. Je checkt of er nieuwe signalen zijn binnengekomen, bereidt een informatieve sessie voor collega’s voor en actualiseert het interne handelingsprotocol.
15:00 - 17:30
Tot slot werk je verder aan een beleidsadvies waarin je trends vertaalt naar concrete maatregelen voor de komende periode. Denk bijvoorbeeld aan overlast die reizigers kunnen veroorzaken tijdens en na het uitgaan op het station Oldenzaal.
09:00 - 11:00
Vrijdagochtend staat in het teken van overzicht creëren. Je analyseert de meest recente data over jeugdgroepen, overlastmeldingen, opvanglocaties en zorgsignalen. Je werkt deze informatie bij in dashboards en stuurt relevante inzichten naar collega’s.
11:00 -12:30
Daarna schuif je aan bij de wekelijkse teamvergadering. Collega’s brengen updates over ondermijning, crisisbeheersing, Bibob en digitale veiligheid. Jij deelt jouw bevindingen en legt verbinding waar zorg en veiligheid elkaar raken.
12:30 - 15:00
Je eet iets en gaat daarna snel op weg. Je bezoekt een locatie waar zorgen zijn over jongeren die rondhangen en mogelijk risico’s veroorzaken. In dit geval is het het winkelcentrum op de Thij. Samen met jongerenwerk bespreek je wat er speelt en welke interventies kunnen helpen.
15:00 - 16:30
Je rondt de week af: mailbox bijwerken, acties voor volgende week uitzetten en een korte terugblik voor jezelf maken. Je sluit af met een voldaan gevoel—je hebt weer impact gehad op een veilig en zorgzaam Oldenzaal.
Dit kun je verwachten
Sollicitatieprocedure
Stap 1
Je hebt een gesprek met iemand van HR en waarschijnlijk onze recruiter Johan. Klikt het? Dan volgt een 2e gesprek op korte termijn.
Stap 2
Klikt het? Dan heb je hierna je tweede gesprek met de teamleider Danielle en een collega. We hebben het hier ook over de arbeidsvoorwaarden.
Stap 3
Zijn we akkoord? Onze HR collega belt je een paar dagen later om je uit te nodigen om je contract te tekenen. Welkom collega!
