
Adviseur Inkoop
Gemeente Oldenzaal
Ben jij een gedreven inkoopprofessional die graag verder meebouwt aan een goed werkend inkoopteam?
Vind je het leuk om te pionieren, processen te verbeteren en tegelijkertijd met beide benen in de praktijk te staan? Bij de Gemeente Oldenzaal zijn we op zoek naar een inkoopadviseur die samen met de collega inkoopadviseur en de contractmanager inkoop verder op de kaart gaat zetten!
Hieronder vind je een video waarin we een aantal collega’s aan het woord hebben gelaten. Enthousiast? Lees dan snel verder!
Taakverdeling
- Opstellen en uitvoeren van inkoopstrategieën
- Begeleiden van aanbestedingen
- Contractmanagement
- Adviseren van interne afdelingen
- Bewaken van rechtmatigheid en doelmatigheid
- Administratieve afhandelingen
Past Oldenzaal bij jou?
Oldenzaal is de Glimlach van Twente. Onze bruisende en Bourgondische stad met circa 32.000 inwoners is een prachtige plek in het Twentse landschap waar je naar hartenlust kunt werken, wonen en leven. Een inspirerende stad met een rijke historie. De gemeente Oldenzaal is een actieve, betrokken werkgever met de focus op samenwerken.
Onze organisatie is met recht een platte te noemen die op verschillende vlakken betrokken is bij de Oldenzaals samenleving. Met alle collega’s staan we dagelijks voor onze inwoners klaar op het gebied van onder andere publieke ruimte, sociale zaken en dienstverlening. Als werkgever stimuleren we eigen initiatief en ambitie. Dit alles doen we met een knipoog en natuurlijk… met een glimlach. Daarnaast zijn wij in 2024 uitgeroepen tot “leukste gemeente van Nederland” en in 2025 hebben de de titel “beste horecaplein van Twente” gekregen. En hier zijn wij zeer trots op!
Ben jij onze nieuwe Adviseur Inkoop?
Samen met je naaste collega’s (1 inkoop adviseur en 1 contractmanager) vorm je het team inkoop en contractmanagement, onderdeel van het team interne dienstverlening. Contractbeheer is belegd bij de servicedesk. Door de korte lijnen werken jullie optimaal met elkaar samen.
Hoe ziet jouw werk eruit?
Als inkoopadviseur maak je deel uit van een ambitieus team dat een grote impact wil maken. Jij bent niet alleen bezig met de dagelijkse inkoopwerkzaamheden, zoals het begeleiden van (Europese) aanbestedingen en het adviseren over inkoopvraagstukken, je krijgt ook de kans om actief bij te dragen aan de verdere professionalisering van het team.
Je levert kennis en expertise op het gebied van inkoop en aanbesteding bij (complexe) inkooptrajecten. Je gaat in gesprek met de interne opdrachtgever en stelt de juiste vragen voor het bepalen van de inkoopbehoefte. Daarbij denk je mee over de manier waarop je samen het beste resultaat bereikt. Jij adviseert het betrokken team hoe je een opdracht het beste in de markt uitzet. Of dat nu gaat om enkelvoudig onderhands inkopen, meervoudig onderhands of Europees aanbesteden. In teamverband selecteren jullie de beste inschrijver en zorg je voor het contracteren van deze partij.
Voor ons is belangrijk dat jij een stevige, onafhankelijke adviseur bent, die graag verbindt.
Kortom, jij bent samen met je collega’s hét aanspreekpunt voor alles wat met inkoop en aanbesteding te maken heeft.
Het team heeft een stevige basis, waar vanuit verder gebouwd kan worden. Hierin heb jij samen met je naaste collega’s een belangrijke rol.
Reageren?
Reageer via sollicitatiebutton, je wordt dan doorgezet naar een online formulier. Je kunt reageren tot 31 augustus 2025. Heb je vragen, neem dan gerust contact op met een van deze twee collega’s. In week 34 is dit Jorieke Aveskamp, adviseur inkoop. Telefoon: 0648451164 . In week 35 is dit Ruud Alferink, adviseur inkoop. Telefoon: 0627861891
Voor meer informatie of andere vragen kun je contact opnemen met HR gemeente Oldenzaal, telefoon: 0541 58 83 00 of via sollicitatie@Oldenzaal.nl
Deze vacature is gelijktijdig intern en extern geplaatst, waarbij interne kandidaten bij gelijke geschiktheid voorrang hebben. Een VOG-screening maakt onderdeel uit van de wervingsprocedure. Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.
Dit ga je o.a. doen:
- Zelfstandig begeleiden van Europese aanbestedingen
- Controleren of aanbestedingen voldoen aan relevante wet- en regelgeving (Aanbestedingswet, AVG, duurzaamheidscriteria, social return, etc.)
- Opstellen van aanbestedingsstrategieën en -documenten
- Coördineren van het aanbestedingsproces en begeleiden van beoordelingscommissies
- Gevraagd en ongevraagd adviseren bij (strategische) inkoopvraagstukken en eerste aanspreekpunt voor de teams waarmee je samenwerkt
- Bijwonen van regionale inkoop- en aanbestedingsoverleggen
- Bijdragen aan professionalisering van de inkoopfunctie en contractmanagement
- Actualiseren van het inkoopbeleid, de inkoopkalender, spendanalyses en jaarplannen
- Geven van workshops en presentaties over inkoopthema’s
Wat krijg je?
-
Voor deze functie krijg je een goed salaris. Afhankelijk van je werkervaring tot maximaal € 5.419,- bruto per maand (schaal 10, cao Gemeenten) bij een 36-urige werkweek. Per 1 oktober 2025 € 5.519,- en per 1 januari 2026 € 5.554,- bruto per maand.
-
Minimaal 144 uur verlof o.b.v. voltijd dienstverband conform CAO Gemeenten. Je kunt bij ons ook dagen “bijkopen”.
-
Je krijgt een keuzebudget: dit is 17,05% bovenop je salaris om vrij in te zetten. (inclusief vakantiegeld).
-
Een positieve bestuurscultuur met een gezonde en informele werksfeer en een betrokken burgemeester. Samen werken wij voor de leukste gemeente van Nederland!
-
Vanuit de organisatie zijn er jaarlijks gezellige borrels en natuurlijk een team- of domeinuitje. Daarnaast zorgt onze personeelsvereniging voor leuke activiteiten. Denk bijvoorbeeld aan een weekendje weg, dagjes uit, diverse workshops en sportactiviteiten.
-
Ruimte voor persoonlijke ontwikkeling via trainingen in de ‘Oldenzaal Academie’ en de ‘Twentse School’.
-
Bij ons heb je toekomstperspectief: je krijgt een tijdelijk contract van een jaar, met de intentie om dit om te zetten naar een contract voor onbepaalde tijd.
Wat vragen wij?
-
Je hebt minimaal een afgeronde Hbo-opleiding op zak en een diploma zoals NEVI 1 (of vergelijkbaar)
-
Kennis van de Aanbestedingswet en gerelateerde wet- en regelgeving bij voorkeur bij gemeenten
-
Ervaring met (Europese) aanbestedingsprocedures
-
Ervaring in een coördinerende rol binnen inkoopprojecten en projectmatig werken
-
Enkele jaren recente werkervaring als inkoopadviseur
-
Minstens twee jaar ervaring in de publieke sector
-
Ervaring met systemen als Mercell
Zo kan een werkdag eruit zien

08:30 - 9:30
Weekstart met het inkoopteam om lopende aanbestedingen, prioriteiten en deadlines te bespreken.

09:30- 12:30
Hierna heb je een overleg met een projectleider van het sociaal domein over de inkoop van jeugdhulp; bespreken van planning en aanbestedingsvorm.

12:30 - 13:00
Het is tijd voor lunch. We hebben een bedrijfsrestaurant / koffiecorner op het stadhuis waar iedere dag vers gegeten kan worden. Neemt lekker een broodje en een kop soep. Eet smakelijk!

13:00 - 16:45
Na de lunch ga je bezig met het schrijven van een aantal aanbestedingsdocumenten en selectiecriteria voor een nieuwe ICT-oplossing. Hierna ga je naar huis.

09:00 - 10:30
Welkom op een nieuwe werkdag! Je begint met een marktconsultatie met leveranciers om input te verzamelen en de behoefte te toetsen.

10:30 - 12:30
Nu is het tijd om even te sparren met collega’s van het ruimtelijk domein over de inkoop van civieltechnische werken.

12:30 - 13:30
Je spreekt met een collega in de binnenstad van Oldenzaal af om daar samen een broodje te eten.

13:30 - 17:30
Je bent weer terug op het stadhuis. Je gaat nu verder met het controleren of een aantal inkopen voldoen aan de aanbestedingsregels (rechtmatigheidstoets). Hierna ga je naar huis. Fijne avond collega!

09:00 - 11:00
Je start deze dag met het beoordelen van leveranciersprestaties aan de hand van contractafspraken.

11:00 -12:30
Er staat nu een overleg met een van onze juristen gepland over contractaanpassingen en onderhandelen met leverancier over verlenging.

12:30 - 15:00
Je zoekt even een rustige werkplek en gaat bezig met het opnemen van duurzaamheidscriteria in het nieuwe inkoopbeleid.

15:00 - 16:30
Tot slot de weekafsluiting: dit betekent samen evalueren van aanbestedingen die deze week zijn gepubliceerd en voorbereiden van komende week. Hierna heb je weekend!