Consulent inkomen

Gemeente Oldenzaal

Ben jij sociaal betrokken, juridisch onderlegd én niet bang om door te pakken? In deze afwisselende functie draag jij bij aan de bestaanszekerheid van inwoners door zorgvuldig te beoordelen waar zij recht op hebben en waar op niet. Lees verder om meer te weten te komen over deze baan.

Hieronder vind je een video waarin we een aantal collega’s aan het woord hebben gelaten. Enthousiast? Lees dan snel verder!

Taakverdeling

  • Beoordelen van aanvragen voor uitkeringen
  • Toezien op rechtmatigheid en naleving
  • Signaleren van fraude of misbruik
  • Adviseren en begeleiden van cliënten
  • Administratieve verwerking en rapportage
  • Samenwerken met andere afdelingen en partners

Past Oldenzaal bij jou?

Oldenzaal is de Glimlach van Twente. Onze bruisende en Bourgondische stad met circa 32.000 inwoners is een prachtige plek in het Twentse landschap waar je naar hartenlust kunt werken, wonen en leven. Een inspirerende stad met een rijke historie. De gemeente Oldenzaal is een actieve, betrokken werkgever met de focus op samenwerken.

Onze organisatie is met recht een platte te noemen die op verschillende vlakken betrokken is bij de Oldenzaals samenleving. Met alle collega’s staan we dagelijks voor onze inwoners klaar op het gebied van onder andere publieke ruimte, sociale zaken en dienstverlening. Als werkgever stimuleren we eigen initiatief en ambitie. Dit alles doen we met een knipoog en natuurlijk… met een glimlach.

Ben jij onze nieuwe Consulent Inkomen?

Ben jij sociaal betrokken, juridisch onderlegd én niet bang om door te pakken? In deze afwisselende functie draag jij bij aan de bestaanszekerheid van inwoners door zorgvuldig te beoordelen waar zij recht op hebben en waar op niet. Je schakelt moeiteloos tussen dienstverlenend contact, juridische toetsing en handhaving. Of het nu gaat om het voeren van intakegesprekken, het uitvoeren van huisbezoeken of het opstellen van duidelijke beschikkingen: jij doet het met overtuiging, menselijkheid en een oplossingsgerichte houding.

Reageren?

Reageer via sollicitatiebutton, je wordt dan doorgezet naar een online formulier. De vacature staat open tot 15 augustus 2025.
De gesprekken zijn gepland op woensdag 20 augustus 2025. Voor meer informatie of vragen kun je contact opnemen met HR gemeente Oldenzaal, telefoon: 0541 58 83 00 of via sollicitatie@Oldenzaal.nl

Voor deze functie is een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vereist. Een assessment kan onderdeel uitmaken van de procedure.

Dit ga je o.a. doen:

  • Je voert intakegesprekken met uitkeringsgerechtigden, gericht op het vaststellen van de rechtmatigheid van hun uitkering.
  • Jij gaat aanvragen voor Levensonderhoud, Bijzondere Bijstand en minimaregelingen zelfstandig beoordelen
  • Op basis van jouw bevindingen stel je heldere rapportages en beschikkingen op.
  • Uitkeringsgerechtigden informeer je duidelijk over hun rechten en plichten.
  • Wanneer er signalen van onrechtmatigheid zijn, voer je fraudeonderzoeken uit en leg je indien nodig boetes op.
  • Huisbezoeken leg je af met een dienstverlenende insteek of ter controle van de rechtmatigheid.
  • Beëindigingsonderzoeken voer je zorgvuldig uit om te bepalen of een uitkering moet worden stopgezet.

Wat krijg je?

  • Voor deze baan staat een goed salaris: tot maximaal €4908,- bruto per maand (schaal 9 cao Gemeenten) bij een 36-urige werkweek.

  • Minimaal 144 uur verlof o.b.v. voltijd dienstverband conform CAO Gemeenten. Je kunt bij ons ook dagen “bijkopen”.

  • Je krijgt een keuzebudget: dit is 17,05% bovenop je salaris om vrij in te zetten. (inclusief vakantiegeld).

  • Een positieve bestuurscultuur met een gezonde en informele werksfeer en een betrokken burgemeester. Samen werken wij voor de leukste gemeente van Nederland!

  • Vanuit de organisatie zijn er jaarlijks gezellige borrels en natuurlijk een team- of domeinuitje. Daarnaast zorgt onze personeelsvereniging voor leuke activiteiten. Denk bijvoorbeeld aan een weekendje weg, dagjes uit, diverse workshops en sportactiviteiten.

  • Ruimte voor persoonlijke ontwikkeling via trainingen in de ‘Oldenzaal Academie’ en de ‘Twentse School’.

  • Bij ons heb je toekomstperspectief: je krijgt een tijdelijk contract van een jaar, met de intentie om dit om te zetten naar een contract voor onbepaalde tijd.

Wat vragen wij?

  • Je hebt HBO werk/denkniveau en je hebt relevante werkervaring binnen het vakgebied en wetgeving sociale zekerheid is jou niet vreemd.

  • Je hebt inzicht in de mogelijkheden en beperkingen van uitkeringsgerechtigden.

  • Je bent zichtbaar in de organisatie. Je kunt goed luisteren en je kunt de vraag vertalen in een oplossing;

  • Je bent communicatief sterk; je beschikt over goede Nederlandse mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheden.

  • Je hebt flexibele werkhouding hebt en je creatief bent in het zoeken naar oplossingen vanuit de basishouding “Ja, het kan wél”.

  • Je toont lef, stimuleert creativiteit en vernieuwing

  • Je beschikt over goede digitale (E-Suite / Office / Teams) en administratieve vaardigheden.

Zo kan een werkdag eruit zien

08:30 - 9:30

Je start de dag met een overleg met het team over lopende casussen en werkverdeling. Uiteraard neem je het weekend ook samen gezellig even door.

09:30- 12:30

Je gaat nu een aantal intakegesprekken voeren met nieuwe aanvragers van bijstand. Daarna ga je controleren of alle benodigde documenten compleet zijn.

12:30 - 13:00

Het is tijd voor lunch. We hebben een bedrijfsrestaurant / koffiecorner op het stadhuis waar iedere dag vers gegeten kan worden.

13:00 - 16:45

Na de lunch ga je bezig met een eerste beoordeling van recht op uitkering. Hierna registreer je alles in het systeem dat we gebruiken. Daarna is de dag voorbij en ga je naar huis.

09:30 - 10:30

Je mag bij ons flexibel werken en je begint vandaag wat later. Je gaat als eerste aan de slag met een heronderzoek van bestaande dossiers (denk bijvoorbeeld na een gewijzigde gezinssituatie).

10:30 - 12:30

Je pakt een dienstfiets uit de kelder van het stadhuis en gaat op huisbezoek bij cliënten om woonsituatie te controleren. Je praat dan gelijk wat bij en dat is wel zo prettig voor de relatie.

12:30 - 13:30

Je spreekt met een collega in de binnenstad van Oldenzaal af om daar samen een broodje te eten.

13:30 - 17:30

Je bent weer terug op het stadhuis. Je gaat nu verder met het opstellen van rapportages en adviezen over voortzetting/aanpassing uitkering. Tot slot heb je nog een telefonisch contact over openstaande vragen of meldingen. Daarna is het mooi geweest. Fijne avond!

Samen werken aan Oldenzaal

Interesse?